Utlämning av materiel
Du som har beställt en fiberanslutning och skall hämta ut materiel, i form av fiberslang, markeringsband och kabelskydd skall vända dig till någon av dessa butiker. Fyll i den materielbeställningsblankett du får från Ljusnet och ta med den till butiken.
OBS! Du måste kontakta uthämtningsstället minst tre (3) arbetsdagar innan du planerar att hämta ut materiel, så att de kan säkerställa att önskade längder finns redo när du kommer.
Företag |
Plats |
Telefonnummer |
XL-Bygg Ljusdal |
Sjulhamregatan 1 i Ljusdal |
0651-156 00 |
Järnhuset Järvsö |
Turistvägen 70 i Järvsö |
0651-404 40 |
Dahlia Motor |
Härjedalsvägen 142 i Färila |
0651-200 88 |
Företag som erbjuder hjälp
När du har beställt en fiberanslutning finns det några moment som du ansvarar för själv. Om du behöver hjälp med detta finns det många lokala företag att vända sig till. Här nedan presenterar vi de vi känner till och vet har kunskaper om fiberanslutningar från Ljusnet.
För några moment, t ex grävning på tomten, kan man utnyttja ROT-avdrag. Eftersom det här blir en uppgörelse mellan er och det företag ni väljer, är det bra om ni tar in prisuppgift samt frågar om möjlighet till ROT-avdrag innan ni beställer.
Gräva ner optoslang och borra genom väggen
Den entreprenör som Ljusnet använder för att bygga bredband i ett område eller en by, kan normalt erbjuda hjälp med att gräva ner optoslangen på din tomt och borra in slangen genom väggen. Men man kan självklart välja någon annan.
Borra genom väggen och dra kablar i huset
Om du behöver hjälp med att dra optoslang, data- eller TV-kablar i huset så kan du vända dig till dessa företag:
Nätverk, trådlöst och hjälp med datorer
Om du behöver hjälp med detta kan du vända dig till dessa företag: